28 września 2016

Dżem winogronowy z jabłkami

Jeśli macie dużo winogron z domowej działki, ogródka, a nie macie pomysłu jak je przetworzyć -polecam przepis na ten dżem. Wzbogacony o aromatyczne przyprawy na pewno osłodzi wam nadchodzące zimne dni. 




Przepis pochodzi z książki "Przetwory w gospodarstwie domowym", K. Pyszkowska

Składniki:

  • 1 kg winogron (ja miałam więcej niż 4 kg),
  • 750 g jabłek (ja dałam trochę więcej niż 1 kg, bo tyle miałam - ale myślę że spokojnie można dodać na ilość jaką zrobiłam ok 2,5 kg),
  • 750 cukru (według mnie to za duża ilość, winogrona miałam bardzo słodkie więc dałam na całą tą ilość mniej niż 500 g),
  • sok z połowy cytryny,
  • w przepisie nie było jednak od siebie dodałam kilka sztuk goździków i cynamon.
Przygotowanie:
Obrać z kiści dokładnie umyte winogrona o ciemnym zabarwieniu (u mnie na działce rosną dwa rodzaje winogron - drobne mocno ciemne i drugie większe jasnofioletowe), wsypać do naczynia, lekko zgnieść i zagotować. Zagotowane winogrona zakwasić sokiem z cytryny, gdyż inaczej szybko tracą ładne zabarwienie. Winogrona przetrzeć przez sito. Uzyskany przecier odparować mniej więcej o 1/4 część, wsypać cukier, zagotować i zszumować. Dodać goździki i cynamon, Jabłka obrać ze skóry, zetrzeć na tarce z dużymi oczkami. Jabłka można ścierać wprost do zestawionego z ognia przecieru z winogron. Gotować razem owoce, aż dżem zgęstnieje, a paski jabłek staną się szkliste (mój dżem nie zgęstniał zbyt mocno, ale mi nie przeszkadza taka konsystencja). Gorący dżem włożyć do wyparzonych słoików i zaraz je uszczelnić. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz