19 maja 2016

Waniliowa szarlotka

Źródło:Moje wypieki

Ciasto kruche 
  • 300 g mąki pszennej,
  • 200 g masła, zimnego,
  • 100 g cukru pudru,
  • 1 jajko,
  • 1 łyżeczka ekstraktu wanilii,
  • szczypta soli,
Wszystkie składniki na kruchy spód wyrobić. Do mąki dodać masło, a następnie resztę składników. Ciastu uformować w kulę i zakryte folią zostawić w lodówce na ok 1 godziny. 


Nadzienie jabłkowe
  • 1,2 kg jabłek (ja użyłam jabłek ze słoika - domowej roboty),
  • sok z 1 cytryny - dałam sok z połowy cytryny,
  • 1/3 szklanki cukru,
  • 2 łyżki wody,
  • 20 g masła,
  • 2 łyżeczki ekstraktu z wanilli,
  • 2 łyżki mąki ziemniaczanej.
Do jabłek dodać sok z cytryny i wymieszać. Na patelnię wysypać cukier i zalać wodą. Podgrzewać (nie mieszając, można jedynie poruszać rękojeścią patelni) do momentu aż cukier się z karmelizuje i nabierze koloru złotobursztynowego. Dodać masło, wymieszać do połączenia. Do sosu karmelowego dodać jabłka, smażyć aż cała masa się połączy (mi w pierwszej chwili karmel stwardniał, ale podsmażyłam z 5 min. i z powrotem się rozpuścił). Skrobię ziemniaczaną rozpuścić w kilku łyżkach wody, dodać do jabłek, wymieszać, zdjąć z ognia i ostudzić.

Dodatkowo
  • 1 jajko roztrzepane z 1 łyżką mleka, do posmarowania. 

formę o średnicy 24/25 cm wyłożyć papierem. Schłodzone ciasto podzielić na 2 części - większą i mniejszą. Większą częścią wylepić spód i boki Na ciasto wyłożyć jabłka, wyrównać. Z mniejszej części ciasta zrobić kratkę, która należy posmarować roztrzepanym jajkiem. Piec w temperaturze 190 przez ok 45 minut.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz